Tuesday, June 28, 2011

Kitty litter crisis

Apparently I wasn't picky enough when it came to cat litter in the soil mix. The brand I used was Euroshopper and this is as far as I've read untested as a bonsai soil mix. What I should have used is Eldorado brand kitty litter instead. Anyway the ingredient should be Moler Clay, check out this site if you want to know what brands are available in your country.

So whats the problem. Well so far I have achived two not so healthy potensai, Oak #001 and Birch #002. For some reason Birch #001 seem to have done fine so far. Could be that it's planted in a clay pot and in a smaller pot which makes it dry out faster. I will replant Birch #001 aswell when I get hold of the proper kitty litter.

You might wonder why am I ruling out the possibilites of a weak plant due to being dug up from the wild. Well first of all I touched the clay and it was soggy gelatinous, that can't really be good if you expect good drainage. Also both pots have been moist for more than a week now without any rain or watering the last few days.

Today I took them out from their spot in the shade an put them in the sun for a couple of hours just to try to dry them out.

Oak #001 - Waterlogged?
Birch #002 - Waterlogged?

3 comments:

  1. Hej Markus! Jag har två olika kattsandsorter. Den ena är konsums egen med en stjärna på påsen (minns inte vad den heter) - den har jag använt i flera år o det har gått jättebra. Sen påstod någon att det är bättre med större klumpar och i år har jag provat Eldorados kattsand som har större klumpar. Med blandat resultat. Vet inte om det är kattsanden eller det faktum att jag varit hård med rötterna.

    ReplyDelete
  2. Och så måste jag ju säga att så fantastiskt roligt att någon mer ids göra en bonsaiblog! Jag kommer självklart att fortsätta läsa. Ett tips för att få ro att låta träden vara ett tag (som de behöver tex när de är nyuppgrävda) är att skaffa flera, då hinner man inte pilla så mycket på varje... Lycka till!

    ReplyDelete
  3. Tack för tipsen Anna! Jag såg att min man kunde köpa 8 liters säckar med Eldorados kattsand i min lokala närbutik för 33 kr/st. Säkert lite dyrare än på många andra ställen men bra att veta att det går att få tag på lite när som helst.

    Angående bloggandet får jag säga tack och tack det samma. Ser fram emot att fortsätta läsa om dina bravader.

    ReplyDelete